Požičovňa člnov

 

 

 

Ahojte, chceli by ste zažiť niečo naozaj skvelé? Spravte si z obyčajného dňa na suchu výnimočný deň na vode. Využite služby našej požičovne lodí a spoznajte okolie Vodného diela nielen z brehu, ale priamo z vodnej hladiny. Plaviť sa môžete prakticky po celej dĺžke Vodného diela, okrem miest, kde je plavba všeobecne zakázaná, alebo nebezpečná:  Štátna plavebná správa – Plavebné opatrenie

DÔLEŽITÉ

Väčšina našich plavidiel s vlastným strojovým pohonom s výkonom do 4kW nevyžadujú odbornú spôsobilosť vodcu malého plavidla a sú určené pre každého. Výnimkou je prenájmom motorového člna a plachetnice, pri ktorých je potrebná odborná spôsobilosť vodcu malého plavidla kategórie A resp. C.

Všetky prenájmy sú vrátane záchranných viest podľa počtu osôb

Kde sa môžem plaviť:

– plavba je povolená z nášho stojiska po sútok Varínky a Váhu, okrem miest, kde je plavba všeobecne zakázaná, alebo nebezpečná – pozri  Obmedzenia, zákazy a prípadné pokuty.  Začiatok a ukončenie plavby je možné len na našom stojisku sfboats.sk

– pri plavbe loďkou nemáte obmedzenia ako pri požičaní vodných bicyklov, skútrov – typu plaviť sa len v určitom okruhu. Môžete sa plaviť takmer po celom Vodnom diele.

 

Riadenie lode: 

 

 – na riadenie člnu nie je potrebné vodičské oprávnenie. Čln riadi jeden z cestujúcich, ktorý musím mať vek min. 18 rokov – pozri Kto môže riadiť loď

 – pred plavbou dostanete inštruktáž o riadení a ovládaní člnu a a o tom kde je nebezpečné sa plaviť a podobne. Poučíme vás a odpovieme na vaše otázky. 

riadenie člnu je veľmi jednoduché a zvládne to každý. Pri nastupovaní a vystupovaní vám asistujeme, chytíme si vás, takže riadenia sa vôbec nemusíte báť. Odchádzate smerom dopredu a pristávate tiež predkom člnu. Nie je potrebné žiadne cúvanie, alebo iný zložitejší manéver. Naše stojisko je vybavené mäkkými nárazníkmi, pre prípad, že by ste parkovací manéver predsa len nezvládli, takže poškodenie člnu nehrozí.  

 

 O našich lodiach:

– všetky člny sú veľmi stabilné a bezpečné. Sila motoru je taká, aby nebolo potrebné vlastniť vodičské oprávnenie na riadenie lode (vodca malého plavidla). Z tohto dôvodu čln nedosahuje (a nemôže dosahovať) veľké rýchlosti. Jedná sa o vyhliadkovú rýchlosť, ktorá je dostatočná na spoznávanie krás Vodného diela. Za dve hodiny stihnete bez problémov preskúmať väčšinu zaujímavého pobrežia. 

– všetky naše lode sú vyrábané a upravované tak, aby boli čo najviac prispôsobené na prenájom, kde sa predpokladá, že väčšina ľudí nemá s loďami skúsenosti. To zahŕňa rôzne ochrany lodí, aby potenciál škôd bol oproti štandardným lodiam oveľa menší. Vieme, že potencionálna nechcene spôsobená škoda by trápila nielen vás, ale aj nás. Práve preto sa týmito loďami snažíme toto riziko čo najviac eliminovať. 

 

Čo vám ponúka plavba na lodi:

– za 2 hodiny plavby sa stihnete preplaviť po celom Vodnom diele. Vidieť pobrežie z vody a navyše z lode, ktorú sami riadite je pre mnohých jedinečným a skvelým zážitkom. 

– môžete sa zastaviť a vykúpať sa aj v strede Vodného diela, kde je voda čistejšia ako popri brehu. Pri minimálnom čase požičania (1h) a preskúmaní časti Vodného diela, vám pri rýchlosti člnu zostane čas aj na krátke okúpanie. 

 

 

Nutná výbava:

– pre prebratie lode je nutné mať platný Občiansky preukaz, prípadne pas. Stačí jeden na loď.

– je nutné, aby ste na lodi mali aspoň jeden funkčný a nabitý mobil. Je to potrebné jednak pre to, aby ste si vedeli skontrolovať čas požičania a je to aj vaše spojenie s nami v prípade problémov.  

– v sekcii Ako riadiť loď sú doplnkové informácie a informácie, ktoré vám môžu pomôcť v neštandardných situáciách. Nie je nutné ich pred plavbou čítať, spísané sú pre vašu informovanosť v prípade záujmu o detailné informácie ohľadom plavby. 

 

Oblečenie a komfort:

– prosíme vás aby ste na loď nešli v oblečení, ktoré púšťa farbu. Na člne sú materiály, ktoré sú v týchto prípadoch horšie čistiteľné. Pre väčší komfort si môžete doniesť svoj vlastný uterák, alebo osušku, ktoré nepúšťajú farbu. Čln v horúcich dňoch môže byť nepríjemne teplý a uterák/osuška vám zvýši komfort pri plavbe. 

– do člnu nenastupujte v oblečení, ktoré ma na sebe ostré časti – rôzne prívesky, cvoky, vybíjané ozdoby

– ak to považujete za potrebné chráňte sa pred slnkom oblečením, klobúkom, čiapkou opaľovacími krémami a podobne. Efekty do slnka na vode sú oveľa intenzívnejšie – tým, že sa odráža od vody.

pri vstupe do našich člnov sa musíte vyzuť a v člne sa pohybovať bez topánok – má to svoje dôvody. Ak to považujete vzhľadom na počasie za potrebné, vezmite si teplejšie ponožky alebo deku. Nebojte sa naše člny sú čisté. 

– hlavne mimo sezóny, v chladnejšie dni alebo pri severnom vetre počítajte s tým, že na lodi, ktorá je v pohybe nad studenou hladinou vám môže byť o dosť chladnejšie, ako keď stojíte na brehu. Zohľadnite to v oblečení, alebo si vezmite deku a pod. 

 

Jelo, pitie, fajčenie:

FAJČENIE JE NA ČLNE PRÍSNE ZAKÁZANÉ!!!!! 

– alkohol na palube člnu robí ľuďmi veľké divy, preto ALKOHOL NEPOVOĽUJEME. Nad jednou plechovkou pivka na osobu môžeme prižmúriť oko. POZOR kapitán nesmie podobne ako pri šoférovaní auta mať v sebe žiaden alkohol. Kontroly a následné pokuty na vode zo strany Dopravného úradu sú časté. 

– na čln si môžete doniesť svoje pitie (alkohol nie), jedenie. Pozor však na prípadné poškodenia. Nemáme problém s jedlom, ale poprosíme vás, snažte sa rozmýšľať čo si na loď donesiete a čo ste mohli zjesť už pred tým ako ste šli na čln. Oceníme ak loď vrátite v stave, že bude môcť byť požičaná ďalším záujemcom. Aj vy oceníte, keď dostanete čln čistý a nemusíte čakať kvôli extra upratovaniu od predchádzajúcej skupiny. Za loď plnú vody, v ktorej plávajú rozmočené čipsy, chrumky, poprípade iné šmakocinky a už polovica z nich je polepená po stranách člnu vám budeme, hoci neradi, účtovať upratovanie vo výške 7€

 

Batožina:

– na loď si môžete doniesť potrebnú batožinu, avšak sa predtým zamyslite, čo všetko na lodi potrebujete, lebo vám to zbytočne odoberie priestor. 

– ak máte batožinu, ktorú nemáte kde nechať, ale na lodi ju nepotrebujete, môžete si ju nechať u nás (napr. motorkárske či cyklistické prilby, bicykle, kolieskové korčule, kolobežky a podobne) my vám ich postrážime. Objekt je bezpečný, strážený a monitorovaný kamerovým systémom a my vám v tomto smere vyjdeme v ústrety. 

– odporúčame na loď nenosiť ostré predmety. 

 

Záchranné vesty a pomôcky na plávanie:

vesty v člne sú záchranné a sú určené pre tento účel. Vesty nie sú určené a vhodné na kúpanie. Pokiaľ ich použijete na kúpanie, môže vám byť účtovaný doplatok 5€ (pranie, sušenie, opravy vytrhaných pásov a pod.). Ak máte pocit, že chcete mať vestu počas plavby oblečenú, je to v poriadku. Problémy nám spôsobujú premočené vesty, ktoré nevieme po vašej plavbe rýchlo vysušiť a neradi ich v takomto stave posúvame ďalším zákazníkom, ktorí ich kvôli bezpečnosti chcú mati pri plavbe na sebe a suché. 

máme aj detské vesty a snažíme sa hlavne u detí, aby mali vestu približne svojej veľkosti. Najmenšie vesty máme aj pre deti cca okolo 3 rokov. Ich množstvo je však obmedzené, preto odporúčame pri rezervácii spomenúť, že máte malé dieťa.

– počítajte s tým, že u detí do 15 rokov a neplavcov je vesta povinná – zo zákona, počas celej plavby.

 

Výber lode:

– maximálna kapacita lode je 5 ľudí, takže v plnej obsadenosti nebude už veľa priestoru. Ak je hlavný parameter cena a chcete ušetriť, počítajte s menším množstvom priestoru. Ak chcete väčší komfort, oplatí sa rozdeliť sa pri väčšom počte ľudí do dvoch lodí, alebo zmenšiť posádku. Každý z člnov poskytuje komfort pri 2 až 4 ľuďoch. Pri väčšej posádke počítajte s priestorovými obmedzeniami. 

 

 

 

Prioritné obmedzenia týkajúce sa kapitána a posádky:

Nasledujúce požiadavky vyplývajú okrem iného aj z toho, že aj plavba na vode, podobne ako jazda autom, na bicykli, kolobežke, je v určitom rámci zákonne regulovaná a zároveň teda sú plavidlá a vodcova plavidiel aktívne aj na vode kontrolovaní Dopravným úradom!

– kapitánom na našich člnoch môže byť ktokoľvek, kto dovŕšil vek 18 rokov. Na riadenie nie sú potrebné žiadne znalosti, alebo skúsenosti, okrem člnov, na ktoré musí mať oprávnená osoba preukaz vodcu malého plavidla (týka sa to motorov vyšších ako 5HP).

– kapitán, ale ani posádka nesmie byť počas plavby pod vplyvom alkoholu, alebo drog. Ak je len malé podozrenie, že hocikto aj z posádky javí známky požitia alkoholu, alebo drog, čln vám nepožičiame!

 

Kto môže na loď:

Váhové obmedzenia a obmedzenia počtu osôb:

– u každého typu člnu je striktne uvedená maximálna kapacita osôb. Tá sa vzhľadom na platné zákony nesmie prekročiť, pričom za osobu sa ráta aj akékoľvek dieťa. Nedovolíme preto prekročiť kapacitu člnu. Keďže naše člny majú kapacitu osôb 5 osôb, nepovažujeme toto pravidlo pri štandardnej veľkosti rodiny za obmedzujúce. Ak je vás viac, musíte si požičať viac lodí. 

– u každého typu člnu je udávaná aj maximálna váha nákladu (teda posádky a batožiny). Loď nie je auto, ktoré aj pri preťažení jazdí. Loď má určitý výtlak , a ak sa preťaží loď jednoducho sa potopí. Preto aj keď má loď napr. kapacitu 4 ľudí, avšak celková výrobcom povolená nosnosť je 350kg, nemôžeme na ňu pustiť štyri stokilové osoby. Prosím berte do úvahy max. nosnosť člnov – pri každom je uvedená. Samozrejme že lode majú oproti deklarovanej nosnosti ešte rezervu, avšak, keďže bezpečnosť je prvoradá, člny nemôžeme a nedovolíme preťažovať. To neznamená, že vás budeme vážiť, ale dúfame, že maximálnu nosnosť člnu vezmete na vedomie.  

– do člnov nepúšťame ľudí s hmotnosťou nad 120kg. Jeden z dôvodov, prečo nepúšťame do člnov ľudí ťažších ako 120kg je ten, že nemáme (a nie je jednoduché ich mať) záchranné vesty pre tak veľkých a ťažkých ľudí. Vesta je povinnou výbavou plavidla a je to 100% istota, že aj v najhorších podmienkach (vypadnutie do vody) nedôjde k strate na životoch. Preto nie je prípustné, aby sme do člnov púšťali ľudí bez adekvátnej vesty. Argument, že viete plávať u nás neobstojí. V kritických podmienkach sa utopí aj perfektný plavec a u nás je bezpečnosť na prvom mieste.

 

Obmedzenia hlavne pre ľudí s pohybovými problémami a podobne:

– čln nemôže riadiť niekto, komu to neumožňujem jeho zdravotný stav. Pokiaľ máte zo zdravotných dôvodov zakázané viesť motorové vozidlo, nemali by riadiť ani loď.

– ľudí s obmedzenými pohybovými schopnosťami upozorňujeme, že do motorového člnu nastupujete nie z pevného chodníka, ale z pohyblivého móla. Upozorňujeme, že vchod na mólo a samotný nástup na loď nie je pre človeka s obmedzenými pohybovými schopnosťami jednoduchý. Vstup na mólo je po schodom a potom po plávajúcich lávkach. Lávky sú úzke a keďže plávajú na vode, pre človeka s obmedzenými pohybovými schopnosťami z jeho pohľadu aj nestabilné (nemáte pevnú zem pod nohami). 

– pokiaľ budete chcieť na čln zobrať napr. vozíčkara počítajte s tým, že ho budete musieť na mólo doniesť (vstup na mólo nie je prispôsobené vozíku) a do lode komplikovanejšie naložiť.+

– nástup do člna s barlami – z technicko-bezpečnostných dôvodov nepovoľujeme. Dôjsť na mólo môžete, ale do člna musíte vojsť s inou pomocou, bez barlí.

– ak ste schopní akéhokoľvek človeka s obmedzenými pohybovými schopnosťami naložiť (pomôcť mu), umožníme vám to. V takýchto prípadoch odporúčame vec telefonicky konzultovať (aby sme boli pripravení) a dôjsť radšej vo väčšom predstihu oproti zarezervovanému termínu.  

 

 

Hotline:

v každom člne na motore je telefónne číslo na našu hotline. V prípade akýchkoľvek problémov neváhajte zavolať a požiadať o radu, alebo pomoc. Pomoc, či záchrana nie je spoplatnená. Z vašej strany sa teda nutne očakáva, že budete mať aspoň jeden mobil funkčný a nabitý. 

 

Počasie:

– naše člny nepúšťame na plavby, pokiaľ predpokladáme silnejší vietor, búrku, väčšie vlny, alebo iné zhoršené podmienky. Ak ste mali člna rezervovaný neposkytujeme žiadnu satisfakciu, nakoľko bezpečnosť je prvoradá. O potencionálnom nebezpečenstve rozhodujeme my a aj v prípade, že sa v predpovedi zmýlime a nebezpečenstvo sa nepotvrdí, neposkytujeme žiadnu satisfakciu, bezpečnosť a predchádzanie možným krízovým situáciám je prvoradé! V určitých situáciách môžeme na základe skúseností rozhodnúť, že na vodu pustíme len niektoré člny, obmedzený počet ľudí, alebo len niektoré posádky. Ak vás nepustíme, je to bezpečnostný dôvod, neposkytneme vám žiadnu satisfakciu.

vaša plavba môže byť predčasne ukončená, pokiaľ na základe predpovedí, alebo aktuálnych radarových snímkov usúdime, že dlhšie zotrvanie na vode môže byť riskantné, v tomto prípade sa musíte okamžite vrátiť do prístavu. Snažíme sa týmto stavom predísť neustálym sledovaním počasia.

– viac informácii o počasí získate na stránke  tu

 

 

Bezpečnosť a záchrana:

každý čln je vybavený záchrannými vestami podľa počtu osôb. Všetky deti do 15 rokov a neplavci musia mať vesty na sebe (podľa zákona) a zodpovedá za to kapitán člnu. Ak máte obavy, či pocit strachu, vesty si oblečte skôr ako sa počasie zhorší…

– v prípade akejkoľvek krízovej situácie, ktorá v tom momente pre vás môže vyzerať oveľa horšie ako v skutočnosti je, je prvoradé zachovať kľud

– väčšinu následovných problémov nespôsobí daná situácia, ale neopodstatnená panika. To je najväčší nepriateľ na vode! Nebojte sa, pomoc je na ceste…

– v prípade núdze všetky naše člny prežijú aj veľmi veľké vlny a to aj pri výpadku motora. Nerobte paniku, pri väčších vlnách rovnomerne rozložte váhu v člne a seďte. Nevstávajte a zbytočne nezvyšujte ťažisko člnu. Tieto situácie sú veľmi výnimočné a snažíme sa im maximálne predchádzať.

– v prípade poruchy motora, riadenia a pod. nerobte zbytočnú paniku. Máme rýchlu servisnú a záchrannú loď a budeme v rámci možností snažiť sa vám čo najskôr pomôcť. Pokiaľ usúdime, že porucha vážne obmedzila vašu plavbu a váš pocit zo zážitku, ponúkneme vám nejakú formu satisfakcie – tomuto sa snažíme maximálne predchádzať servisom a neustálou kontrolou člnov. 

 

Pravidlá a kontrola na vode:

– špeciálnou kategóriou problémov na vode je kontrola na vode zo strany Polície alebo Dopravného úradu. Na základe skúsenosti sme presvedčení o tom, že vás nikto v tomto zmysle nebude kontrolovať a obmedzovať, pokiaľ sa budete na vode správať slušne. Majte úctu k plavcom, menším plavidlám a neohrozujte ich, neobmedzujte ich, nevytvárajte zbytočné vlny, neplavte sa v priestore pláži a kúpajúcich sa ľudí, nekúpte sa v prístavoch. Nevchádzajte do chráneného územia a do zákazových priestorov a dodržujte odstup 30m od brehov. Nevytvárajte konfliktné situácie, hlavne s posádkami rýchlejších lodí a skútrov a neprovokujte ich. Pokiaľ vás takéto plavidlo obmedzuje, alebo ohrozuje, či vytvára konfliktné situácie, zapíšte si jeho značku a môžete to hlásiť na polícii. 

vždy dajte prednosť väčším lodiam. Neobmedzuje ich a odíďte z jej dráhy. Neuhýbajte sa tak, že pôjdete blízko pobrežia, alebo ostrovčeka, kde vám hrozí zrážka s dnom.

vždy dajte prednosť plachetnici, je to ťažšie ovládateľné plavidlo a vy ho nesmiete nijako obmedziť.

 

Nedostatok paliva:

– mnoho ľudí sa obáva, či im bude stačiť palivo, no ubezpečujeme vás, že naše člny sú vybavené dostatkom paliva, aby ste si mohli plavbu užívať bez starostí a dokázali tak jazdiť celý čas po vode. 

– naše nádrže na palivo obsahujú  palivomer – ukazovateľ stavu pohonných hmôt, je kontrolovaný po každej jazde, takže sa nemôže stať, že vám palivo dôjde. 

Všetky nasledujúce obmedzenia a zákazy umožňujú zvýšiť životnosť našich člnov. Dodržiavanie pravidiel zároveň radikálne obmedzuje možnosti nehôd na člnoch, ktoré by mohli skončiť úrazom, alebo dlhodobými zdravotnými následkami. Jedná sa tu teda o prioritne o bezpečnosť posádky. Z tohto dôvodu a na základe skúseností sme teda v týchto obmedzeniach striktní.

 

Prísny zákaz – pokuta 300€ a okamžité zabavenie člnu:

– zákaz pristávať kdekoľvek inde ako v prístave SFBoats.sk

Člnom sa môžete voziť, môžete zastať na vode, kúpať sa a pod.. Nesmiete však pristávať, hrozí riziko nehody.  

Pristávaním sa myslí nie len pristávanie na brehu, ostrovčekoch, alebo akýchkoľvek pontónoch, mólach a podobne. Toto je najdôležitejší zákaz, vďaka ktorému dokážeme predísť zničeniu lode, alebo škodám na zdraví.

Riadenie naších člnov je úplne jednoduché a bezpečné práve vďaka tomuto pravidlu. Samotné pristávanie, plavba v plytkej vode blízko pri brehu a podobne už však vyžaduje prax a skúsenosti (aj keď to tak laik nevidí). Laik dokáže bez problémov a nechtiac spôsobiť pri pristávaní na počkanie nielen škodu na lodi, ale napr. aj prudkým nárazom o nečakaný podvodný objekt k väčším škodám na zdraví. Akékoľvek skúsenosti typu „viem riadiť auto“, nemajú v tomto prípade žiadnu hodnotu. Viac informácii nájdete v sekcii: Ako riadiť loď. 

– zákaz plavby vo vode plytšej ako 3m

Plavba v plytšej vode je extrémne nebezpečná vzhľadom na nečakané podvodné prekážky, ktoré dokážu poškodiť čln, zničiť motor alebo dokonca pri prudšom náraze spôsobiť zranenia na palube. Akonáhle vidíte, že hĺbka klesá, stačí sa vzdialiť od brehu. Voda plytšia ako 3m je len v blízkosti brehov. Väčšina Vodného diela má hĺbku 7 až 15m.

– zákaz striedania posádky

Čln užíva len poučená posádky, nikto iný nemôže na čln pristúpiť, vystúpiť, vymeniť sa a podobne. Čln sa nemôže poskytnúť tretej osobe. To znamená, že sa nedá požičať pre piatich ľudí s úmyslom, že sa budete po  čase striedať – to znemená, že niekto vystúpi a nastúpi niekto iný. Tí čo si čln požičali a boli pouční, len tí ho môžu využívať. Vzhľadom na predchádzajúci bod, nie je ani možné, že sa na prebratie lode dostaví len časť posádky s úmyslom, že zvyšok nastúpi inde. Každého, kto bude užívať loď musíme v rámci určitých pravidiel osobne vidieť a každý musí mať pridelenú záchrannú vestu – primeranú veľkosť. Samozrejme nie ste nútení čln užívať všetci po celý čas. Ak je to nutné môže niekto vystúpiť, ale len na móle SFBoats.sk, alebo vrátiť čln skôr. 

– prísny zákaz fajčiť na lodi

Na člne je prísne zakázané fajčiť prioritne kvôli palivovej nádrži, ale aj kvôli poškodeniu člnu. Tento zákaz upravujú aj iné oficiálne nariadenia a môže byť kontrolovaný oficiálnymi úradmi! 

– zákaz alkoholu a podobne

 Pokiaľ nie len kapitán, ale aj posádka javí známky požitia alkoholu, alebo omamných látok už pri preberaní člnu, čln vám nepožičiame. Tento zákaz upravujú aj iné oficiálne nariadenia a môžu byť kontrolované oficiálnymi úradmi! Zo skúsenosti vieme, že efekt z pitia alkoholu pred plavbou, kde pri požičiavaní ešte nevidno žiadne účinky sa dokáže za 2 hodiny tak znásobiť, že ľudia nie sú schopní pristáť, ich vnímanie je spomalené (im sa zdá, že nie) a pud sebazáchovy je nulový. Keďže slnko na vode pôsobí aj odrazom od vody ešte intenzívnejšie ako na brehu, efekt „pripitosti“ je oveľa intenzívnejší a šanca na nehodu, s či už materiálnymi škodami, alebo škodami na zdraví sa zvyšuje.  To je dôvod prečo neakceptujeme ani posádku pod vplyvom alkoholu. Zároveň, v prípade, že sa dokáže, či už počas plavby, alebo po pristáti, že posádky bola pod vplyvom alkoholu, môže vám byť bez náhrady zabavený čln a zároveň budete musieť zaplatiť nie malú pokutu nie len nám, ale aj prípadne oficiálnym úradom pri kontrole. 

 

Plavebné obmedzenia:

zákaz vchádzať člnom smerom ku priehradnému múru – je to časť Vodného diela od móla smerom vľavo. Na každom brehu je osadená aj zákazova značka. 

– zákaz vchádzať člnom do rieky Varínka – sútok sa nachádza na konci možnej plavebnej časti naších člnov po ľavej strane. 

zákaz vchádzať člnom do zúženej časti Váhu – Váh sa začína zužovať pri sútoku rieky Varínka, kde aj končí možná plavebná časť naších člnov.   

– zákaz vchádzať člnom do zátoky pri Pizzerii La Rose – nachádza sa po pravej strane pizzerie – je tu veľmi malá voda a je pravdepodobnosť uviaznutia

– zákaz približovať sa k bójam, ostrovom, objektom trčiacim z vody (kmene stromov, hrádze) – ak nejaký objekt trčí z vody, môže to znamenať, že je na plytčine, ktorá sa môže začať o dosť skôr. Treba sa takýmto miestam vyhnúť. Okolo bóji sa treba plaviť ďalej z viacerých dôvodov. Jedným z nich sú aj možné laná ukotvené na bóji, ktoré môžu plávať v okolí, tesne pod vodou a zachytiť sa do vrtule motora. Špeciálnou kategóriou sú rôzne tyče trčiace z vody prípadne fľaše – rybárske značky. Zďaleka sa im vyhnite, nakoľko sa do nich tiež môžete vrtuľou od motora zamotať. 

– zákaz vplávať do priestoru pláži – obmedzovať alebo ohrozovať kúpajúcich aj ďalej od brehu, alebo plávať veľmi blízko brehu v miestach, kde sú zakotvené, alebo vyviazané lode

 

Ostatné obmedzenia:

– zákaz zvierat na palube – na čln striktne nepúšťame akékoľvek zvieratá. Zviera vie byť nevyspytateľné a nechceme aby sa jemu, alebo nebodaj vám niečo stalo. Nechceme pôsobiť diskriminačne, ale ak po vás pôjde skupina, ktorej zviera akéhokoľvek druhu, rasy, veľkosti vadila, musíme prihliadať aj na túto skutočnosť. 

– zákaz rybolovu – člny sú určené na relaxačnú plavbu a kúpanie a tomu sú prioritne uspôsobené. Rybolov je na týchto člnoch zakázaný a na tento účel ich nepožičiavame. Ak by ste chceli rybárčiť z lode, na našej stránke máme v ponuke aj takéto lode v sekcii Prenájom člnov – ponuku si môžete pozrieť tu

 – zákaz ťahania – člny nie sú prispôsobené na bezpečné ťahanie osôb po vode na nafukovacích vodných atrakciách (koleso, banán a podobne) alebo iných lodí. Laik nevie zhodnotiť možné riziká, ktoré hrozia v špecifických situáciách a ktoré môžu mať za následok vážne zranenia a poškodenie člnu. Ak by ste mali o takúto službu záujem – ťahanie na kolese, wakeboarding radi sa vám ju, v rámci možností pokúsime splniť. Stačí zavolať a dohodnúť sa. 

– zákaz približovať sa k iným lodiam na vzdialenosť menšiu ako 10m. – platí aj keď máte požičaných viac člnov – nesmú byť spolu zviazané, prípadne držané tesne pri sebe, či už pri plavbe, alebo státi na vode. V určitom zmysle a za určitých podmienok je to nebezpečné ako pre posádky, tak aj pre lode.

– dodržiavať minimálnu vzdialenosť od brehu – plavebná dráha na Vodnom diele Žilina je vymedzená časť vodnej cesty vo vzdialenosti 200m od hate proti prúdu proti prúdu a 30m od pravého a ľavého brehu. 

  • Plavba:

Riadenie člnu  

 Regulácia rýchlosti a ovládanie smeru vpred/vzad

Čln má jednoduché ovládanie rýchlosti a smeru jazdy – vpred, vzad vo forme jednej páky.

  • v strednej polohe je páka v polohe NEUTRÁL. Motor hučí, ale loď stojí a vrtuľa sa netočí
  • zatlačením páky smerom dopredu sa zaradí rýchlosť a loď sa pohne jemne vpred. Ďalším tlačením na páku v tomto smere čln stále viac a viac pridáva plyn a rýchlosť smerom vpred sa zväčšuje. 
  • zatlačením páky smerom dozadu sa zaradí rýchlosť a loď sa pohne jemne vzad. Ďalším tlačením na páku v tomto smere čln stále viac a viac pridáva plyn a rýchlosť smerom vzad sa zväčšuje. 
  • čím viac sa poloha páky priblíži k strednej polohe – neutrál, tým ide loď pomalšie
  • pokiaľ z motora vychádzajú klepotavé zvuky, znamená to, že páku treba viac vychýliť – nie je v polohe neutrál, ani v polohe vpred, vzad a tým dochádza k rýchlemu ničeniu spojky motora a opotrebovávaniu dolnej časti motora!
  • jazda na plný plyn je neefektívna v tom zmysle, že loď vyvinie max. rýchlosť za cenu veľmi veľkého hluku. Jemné ubratie plynu nezníži veľmi rýchlosť lode, ale o dosť zníži hluk.
  • ak sa vám zdá (pri pristávaní), že loď ide aj pri najpomalšej rýchlosti veľmi rýchlo, na chvíľu zaraďte neutrál, sledujte správanie lode a potom na chvíľu zaraďte rýchlosť. Nezaraďujte, alebo nepreradzujte v krátkych intervaloch za účelom spomalenia, alebo krátkeho zrýchlenia – zničíte motor! Nespomaľujte (nebrzdite) striedavým zaradzovaním do spiatočky – zničíte motor!
  • Nepokúšajte sa loď zrýchliť nad jej maximálnu rýchlosť aktivovaním sytiča na motore. Na rozdiel od starých áut, kde sytič pridal viac benzínu a došlo k zvýšeniu výkonu, tu sytič uberá vzduch. Krátkodobo (pri štarte) to pomôže, ale pri najvyššej rýchlosti motor za pár sekúnd udusíte a zdochne – len ho zbytočne trápite

 

 Ovládanie smeru vpravo – vľavo

Čln má jednoduché ovládanie formou volantu. Reaguje na točenie volantom a teda mení smer, len ak je zaradená páka v polohe VPRED alebo VZAD. Ak je zaradený neutrál, loď reaguje na zmenu smeru veľmi málo, alebo pri určitých podmienkach vôbec. Ak teda predpokladáte manévre, kde je potrebné meniť smer (napr. pristávanie), je potrebné ich robiť pri malom zaradenom plyne a rýchlosti. Preradenie páky do polohy NEUTRÁL, vám riadenie lode môže skomplikovať – dôvod: loď musí byť do príslušného smeru tlačená prúdom vody od lodnej skrutky, kormidlo lode je provizórne a veľmi málo efektívne. 

Treba si uvedomiť, že loď zatáča iným spôsobom ako auto, keďže sa točí zadkom (napr. ako vysokozdvižný vozík) a nie predkom. 

– pri plavbe na šírej vodnej ploche si to takmer neuvedomíte. Veľké následky to však má pri manévrovaní v malých a obmedzených plochách, pri pristávaní a pod.

– väčšina ľudí tvrdí, že loď reaguje na zmenu smeru volantom oneskorenie. To však nie je pravda. Tým, že loď točí zadnou časťou a nie prednou ako u auta, pokiaľ si vodič uvedomí zmenu smeru na predku, zadok už je jemne vytočený. Následkom je, že niektorí ľudia nie sú schopní ísť pri pomalej plavbe rovno – príliš aktívne točia volantom (v domnení, že nezaberá), pričom zadkom stočia sprava-doľava v krátkych intervaloch tak, že výsledná dráha je vlnovkovitá

– ďalší efekt možno pozorovať pri odchádzaní z móla, alebo pri pristávaní na móle. Ak otočíte pri odcházaní od móla smerom vpred volantom ako na aute (smerom preč od móla), tak loď neodíde ako auto (najprv preč predok, potom zadok), ale v skutočnosti sa zadok začne tlačiť ešte viac na mólo – zadok sa snaží zatočiť, ale nemá kde, lebo sa tlačí na mólo. Loď sa škriabe a ničí šúchaním o mólo. Laik keďže nechápe prečo sa loď neotáča, točí volantom ešte viac. Zadok lode sa ešte agresívnejšie tlačí na mólo. Keďže loď nezatáča predkom, predok nijako nemení svoju polohu a „kapitán“ nechápe. 

– tieto fakty nie sú veľmi podstatné, nakoľko s odchodom od móla, ako aj s pristávaním vám aktívne pomáhame, takže to zvládne každý. Navyše naše prístavisko je prispôsobené laikom a tak sú bočné hrany pontónov mäkké a loď nepoškodia. 

 

Rozloženie posádky a vplyv na plavbu

  • je veľmi dôležité, aby bola posádka na člne rozložená tak, aby čln nebol príliš naklonený na niektorú stranu – zhoršuje to riadenie lode a zmenšuje sa tým rýchlosť.
  • ak je veľká časť posádky (váhy) v prednej časti člnu – v prípade plavby vo vlnách to spôsobí nepríjemnú plavbu. Voda bude striekať do lode, na posádku a zatápať predok lode. Riadenie člnu je pri rovnomerne rozloženej posádke presnejšie, a čln lepšie drží smer. 
  • ak je veľká časť posádky (váhy) v zadnej časti lode – efekt je opačný a to ten, že je jazda na člne pomalá, riadenie nie je až také presné. Čln ale lepšie prechádza cez väčšie vlny a voda menej špliecha do člna. 
  • je veľmi dôležité, aby posádka na člne bola rovnomerne rozložená hlavne počas pristávacieho manévru – tu je potrebné presne riadiť čln a zmeny ťažiska člnu pobehujúcou posádkou ju sťažujú. 
Ak kapitán nezvládne pristávací manéver, je to často preto, že nepoučil posádku o tom, že posádka má počas pristávacieho manévru sedieť a nehýbať sa!
 
 Štartovanie člnov
Člny vám naštartujeme pri odchode z prístavu. Ukážeme vám, ako naštartovať motor v prípade ak by vám zdochol sám, alebo vaším pričinením. 
Ak by sa vám motor nedarilo naštartovať, neváhajte kontaktovať náš hotline – tel. čísla sú nalepené na motore.  
 

  • za najmenšiu hĺbku, pri ktorej je plavba na člne bezpečná sú 3 metre. Neodporúčame chodiť s člnmi do menšej hĺbky a to z dôvodov: môžete naraziť na podvodné objekty ako potopený strom, rôzne vyvýšeniny, väčší kameň a pod. Môže sa aj stať, že sa vám na vrtuľu motora namotajú konce vodných rastlín a dôjde k preťaženiu motora, jeho prehriatiu a upchaniu chladenia motora. Dôsledky môžu byť katastrofálne. 
  • je potrebné si uvedomiť, že na Vodnom diele je voda v koryte kolísavá a sú miesta, kde voda niekedy má 3 metre, ale o nejakú chvíľu na tom istom mieste môže mať 2 metre. Všetko závisí od kolísania vodnej nádrže za prevádzky (môže to byť až 1,7 metra)
  • aj keď za najmenšiu hĺbku považujeme 3 metre, neznamená to, že sa môžete plaviť kdekoľvek v takejto hĺbke. S člnom sa nesmie vstupovať do priestorov pláži, ostrovov, pontónov alebo mól aj keby tam bola hlbšia voda. 
  • najbezpečnejšia plavba na Vodnom diele je minimálne 30m od pravého aj ľavého brehu, 200m do hate a po sútok rieky Varínka s Váhom. 

Nie je pravidlom, že na každej vodnej ploche sú umiestnené bóje. Ak sa tam ale nachádzajú je dobré vedieť čo znamenajú.

Červené a zelené bóje – plechové, veľké v tvare dvojitého kužeľa a valca

Zelené a červené bóje ohraničujú tzv. plavebnú dráhu – časť vodnej plochy prioritne určenej pre plavbu plavidiel. Pre vás a náš typ plavidla tieto bóje neznamenajú žiaden zákaz, plaviť sa môžete pred aj za nimi. Ak sa plavíte medzi nimi, v plavebnej dráhe nemusíte sa prioritne venovať sledovaniu hĺbky. Ak sa však plavíte medzi bójou a brehou, tu musíte byť opatrný, čo sa týka hĺbky a aj iných nebezpečenstiev a možných obmedzení. 

Biela bója – plechová, veľká v tvare dvojitého kužeľa

Biela bója označuje priestor pre pláž. Pre vaše plavidlo je zakázané plaviť sa medzi bielou bójou a brehom. Môže sa stať, že nejaký neoznačený plavec (bez farebnej čiapky, plaváku a pod.) prepláva až za túto bóju. Takýto plavec niekedy doslova splynie s vodou a všimnete si ho na poslednú chvíľu. Preto treba dávať veľký pozor!

Bielo-červená bója – plechová veľká v tvare ležiaceho valca

Červená bója s bielymi prúžkami (alebo len jedným) označuje priestor, kde je zakázané sa plaviť. Pre vaše plavidlo je zakázané plaviť sa za takouto bójou. Väčšinou ohraničuje ochranné pásmo – chránené vtáčie územie a podobne. 

Modrá bója – veľká plechová v tvare dvojitého kužeľa

Modrá bója ohraničuje priestor, po ktorý sa môžu plaviť nemotorové plavidlá. Pre vás to znamená, že sa vám neodporúča plaviť medzi touto bójou a brehom.

Žltá, oranžová, malá biela plastová bója, červená bója väčšinou s okom, kužeľové aj guľaté často plastové

Žlté a oranžové bóje sú zväčša kotevné a používajú sa k ukotveniu plavidiel. Keďže všetky sú súkromné – vás sa to nijako netýka. Priviazať sa k nim ale nemôžete. 

Dôležité upozornenie – keďže v obchodoch sa dajú kúpiť bóje rôznych farieb – biele, žlté, oranžové, červené aby boli ľahko identifikované ako kotevné, takmer vždy majú hore oko na uviazanie a podľa toho ju ľahko spoznáte. K takýmto bójam sa neodporúčame približovať. Kotená bója často obsahuje vyväzovacie laná, ktoré môžu plávať v blízkosti bóje tesne pod vodou. Je nebezpečné namotať ich na vrtuľu a pod.

 Iné bóje

Oficiálne nie sú iné ako hore uvedené bóje, avšak nikto vám nemôže zaručiť, že si niekto nezaobstará inú v rámci svojich záujmov. Špeciálnym prípadom je dočasná, často nafukovacia bójka s vlajočkou rôznych farieb, tvarov a vyhotovení, ktorú dočasne používajú potápači na dočasné označenie ponoru. Preto platí, že aj takýmto bójam sa vyhnite.

Rôzne tyčky trčiace z vody, prípadne plastové fľaše

Sú to väčšinou tzv. tyčové bóje, s ktorými si rybári značia miesto (kde zakrmujú). Tieto bóje nemajú, hlavne v plavebnej dráhe, čo hľadať, ale keďže sme všetci ohľaduplní a tolerantní, tieto označenia budeme rešpektovať a vyhýbať sa im. Vodné dielo je dosť veľké na to, aby boli všetci spokojní a užili si vodu či už z brehu ako rybár alebo z loďky ako kapitán a posádka.  


Platí len pre kritické situácie, nakoľko v podmienkach väčších vĺn člny nepúšťame na vodu, práve naopak z vody ich sťahujeme. Dole uvedené podmienky sú na Vodnom diele len občasné. Je veľmi malá šanca, že niečo podobné zažijete.


Bezpečnosť vo vlnách a plávacie vesty

  • ak sa vlny zväčšujú, vždy odporúčame obliecť si záchranné vesty. Neskôr už môže byť neskoro – čln sa môže rak kývať, že už to bude obtiažnejšie. Kapitán vo veľmi veľkých vlnách nesmie pustiť kormidlo a musí sa venovať riadeniu. Na obliekanie vesty už nie je potom čas. 
  • sekundárnym efektom záchranných viest je placebo efekt, ktorý predchádza zbytočnej panike na palube – podvedome máte vo veste pocit, že ste vo väčšom bezpečí. Preto je povinnosťou kapitána dohliadnuť na to, aby mali všetci na palube vesty oblečené a riadne zapnuté/zaviazané.
  • v oblečených vestách vám bude aj teplejšie – budete viac chránení proti striekajúcej vode. Ak by ste boli premočení a podchladení, vaša psychika sa podlomí oveľa skôr. 
  • pre laika je každá vlna oveľa väčšia ako v skutočnosti je. Netreba však panikáriť. Ak ste takú situáciu ešte nezažili, všetko vyzerá oveľa horšie ako to naozaj je. Hlavne nepanikárte. Panika je totiž váš najväčší nepriateľ. Už v zárodku ju musíte potlačiť. 
  • P.S. – odložte si klobúky, šiltovky, okuliare na bezpečné miesto, aby vám ich vietor neodfúkol. 

Plavba vo vlnách

Pri plavbe vo vlnách (v smere vĺn) prebieha plavba oveľa príjemnejšie, ako pri plavbe proti vlnám. Ak sa  budete pohybovať vo väčších vlnách a pôjdete stále v smere vĺn, návrat môže byť drastický. Po otočení proti vlnám bude situácia oveľa adrenalínovejšia. Toto je najčastejší problém laikov, šantia vo vlnách, pohybujú sa s nimi a keď príde čas na návrat a otočia sa zistia, že plavba proti vlnám je oveľa náročnejšia – ale už niet inej možnosti. Často takto prejdú s vlnami väčšiu vzdialenosť. Pri plavbe proti vlnám sa zväčša plavíte proti vetru. Vietor zabezpečí aby sa voda, ktorú odstrekuje čln dostala do člnu a na vás. Bude to všade špliechať, budete mokrí a situácia môže vyzerať naozaj zúfalo. Teplotný pocit z protivetra je úplne iný, ako pri plavbe po vetre. K všetkých nepríjemnostiam môže pribudnúť ešte aj chlad, ktorý sa znásobuje tým, že ste mokrí. Nezachádzajte do väčších vĺn, návrat je naozaj nepríjemný a pre laika, ktorý to nezažil, môže byť drastický zážitok. Pokiaľ ste sa dostali do oblasti veľkých vĺn a plavba je nepríjemný, jediný spôsob je obrátiť čln proti vlnám a a plaviť sa k brehu, z ktorého vlny vychádzajú (smerujú). Čím budete bližšie pri tomto brehu, tým budú vlny nižšie. Ak je to možné, treba sa vyhnúť plavbe bokom na vlny. Tam sa loď bude najviac nakláňať a hrozí riziko úrazu. Zvoliť správnu rýchlosť, je vo vlnách tiež veľmi dôležité. Pokiaľ je rýchlosť veľmi veľká, čln pôjde cez vlny nepríjemnejšie. Ak je rýchlosť na danú vlnu, smer a pod. malá, vlna bude meniť smer smer pohybu člnu, čo je nebezpečné. Čln musíte mať pod kontrolou.



Resumé

Nikdy nepodceňujte Vodné dielo, ale zas nie ste na mori a pri akejkoľvek nenormálnej udalosti sa dá doplávať na breh.
Nie je hanba obliecť si záchrannú vestu. Je to 100% istota, že sa vám nič nestane. Pamätajte si, že to, že ste plavec vám na Vodnom diele v kritických podmienkach nepomôže!
 


 

Všetky naše lode majú prísne zakázané pristávať na brehu. Tým sa myslí ísť loďou na akékoľvek pobrežie (alebo veľmi blízko brehu), ale aj pristávanie na ostrovoch, akýchkoľvek pontónoch a mólach, okrem prístavu SFBoats.sk

 

Dôvody zákazu pristávania:

– musíte si uvedomiť, že loď s motorom v podstatnej miere zasahujem pod hladinu

– pri pristávaní je veľké riziko, že vrtuľa, časti motora alebo samotný čln v plytšej vode zachytia dno, alebo podvodná objekt. Voda pri brehu môže byť zamútená a tým nevidíte, že sa už s člnom ťaháte po dne. Tento stav je nebezpečný pre motor, loď ale i pre posádku

– pri pristávaní pri rôznych pontónoch je veľká šanca, že manéver nezvládnete. Môže sa stať, že to dopadne úplne inak ako ste si predstavovali a šanca na poškodenie je oveľa väčšia. Jediný bezpečný prístav prispôsobený na to, že doň pristávajú laici je ten náš. Ostatné móla, pontóny nemusia mať ochranné odrazové časti, ale môžu obsahovať rôzne železné komponenty, ktoré môžu poškodiť čln. 

– tým že pristávanie na inom ako vyhradenom mieste zakazujeme, šetríme svoje člny a nemusíme investovať neustále do opráv a tým navyšovať cenu prenájmu člnov. 


Naše člny nie sú vybavené kotvami 

Je prísne zakázané kotviť, alebo sa uväzovať o akékoľvek bóje. Bóje slúžia väčšinou na navigačné účely  Bóje teda nesmiete využívať na kotvenie a nesmiete sa o nich ani uviazať. Okrem toho, že je to všeobecne zakázané, poškodíte čln tým ako budete narážať, alebo šúchať sa o bóju. Ak keď sú niektoré bóje určené na kotvenie, žiadna z nich nie je verejná – sú to súkromné bóje a kotviť na nich je teda zakázané. Viac o detailoch a farbách bóji si prečítajte v kapitole: Bóje a ich význam

 

Správny kapitán:

Ostrieľaný kapitán je rozvážny a nemusí si nič dokazovať. 

Preto:

sa nepredvádza s loďou tak, že jazdí veľkou rýchlosťou a robí otočky, ktoré spôsobujú vlny v blízkosti prístavov a kúpajúci sa. Keď prejdete okolo inej lode tak, že ju rozhojdáte a posádke na nech sa vyleje šálka kávy alebo čaju ktorú si práve vychutnávajú, pomyslia si o vás svoje. Nie je vôbec príjemné ak si vychutnávate piknik na lodi a niekto okolo vás ignorantsky jazdí. Buďme k sebe aj na vode ohľaduplní. 

správny kapitán má vždy úctu k plavcom a menším plavidlám. Nepotrebuje si dokazovať, že je na väčšej, rýchlejšej lodi. Plavcov obíde tak, aby ich neobmedzoval ani neohrozoval prípadne nesťažoval potencionálnu dráhu plávania vlnami. Okolo menších plavidiel prejde pomaly a tak, aby robil minimálne vlny. Laika na kajaku môže prevrátiť aj malá vlna.

ohľad na ostatných je základ. Nikdy sa nikomu nepleťte do cesty a robte len to, čo by vám na ostatných nevadilo. 

– správny kapitán dá prednosť, niekedy aj zmenou smeru plavby, väčšiemu plavidlu – napr. plachetnici, väčšej lodi, aj keby nemusel, lebo vie, že je to ťažšie manévrovateľné plavidlo. 

správny kapitán „nefrajerí“ na vode tým, že väčšiu loď bude chcieť silou mocou predbehnúť, je to skôr hanbou. Neberiete tým do úvahy potencionálne kritické situácie (strata riadenia, porucha plynu, výpadok motora), ktoré by mohli nastať a koho ste tým mohli ohroziť. Veľké lode, plachetnice majú obmedzené manévrovacie schopnosti a oveľa väčšiu zotrvačnosť. 

správny kapitán miluje vodu a nedovolí ju znečisťovať. Nikdy nehádže odpadky do vody, ale tak ako si ich vzal na čln, tak si ich pekne vezme aj späť a vyhodí do kontajnera

Základné pravidlo na člne je to, že KAPITÁN je šéf a čo povie to platí. Počúvanie kapitána zabezpečí bezpečnú a šťastnú plavbu pre všetkých na palube. Kapitán musí byť rozhodný, empatický a odvážny, lebo zodpovedná nie len za loď a za posádku, ale v prípade konfliktov a problémových situácii ukľudnil a správne usmernil všetko a všetkých. Kapitán zabezpečí, aby loď za sebou neťahala uvoľnené laná, fendre. 

Správny kapitán je oveľa viac ako len vodič lode.

 

Iné:

  • každý kapitán, ktorý pri výjazde z prístavu hneď zatlačí na plný plyn nie je vôbec cool, ani suverénny, ale bezohľadný hulvát. Z prístavu do prístavu, krížom cez prístav, alebo popred prístav sa chodí vždy pomaly. 
  • pomocná ruka, hodené pomocné lano tak sa správa ostrieľaný námorník v prípade, že vidí laika čo nevie pristáť, trápi sa a oškiera čln
  • je neetické a nebezpečné križovať inú loď tak, že prejdete popred jej predok vo vzdialenosti menšej ako cca 4 dĺžky lode (pri plachetniciach, ktoré vlna za vami spomalí) a ešte ďalej v prípade rýchlych lodí, alebo veľkých a ťažšie manévrovateľných lodí .
  • státie na palube, hlavne u menších lodí, bez príčiny počas plavby je nebezpečné a svedčí o tom, že loď má prenajatú laická posádka. Kapitánovi to sťažuje riadenie, takže tým, že akceptuje a podporuje, vysiela signál iným kapitánom čo je zač… Stojaci člen posádky narušuje ťažisko, nevedomky mení smer lode, zacláňa kapitánovi vo výhľade a navyše hrozí aj strata rovnováhy a pád cez palubu. Pri horších podmienkach ako vietor, vlny to svedčí o nezodpovednom prístupe kapitána. 
  • keď sa čln vráti do prístavu, mala by byť v takom istom stave ako bola požičaná. Žiadne smeti, rozsypané, polepené čipsy, podlaha od čokolády a pod.. Aj za toto zodpovedá kapitán. 
  • na palube člnu sa vždy nosí čistá obuv očistená od kamienkov a iných nečistôt. Najlepšie ak je biela podrážka. Úplne ale naj je ak sa do člnu vyzujete. Podlaha v člne sa totiž veľmi zle čistí. 
  • k námorníckej etikete patrí aj kamarátstvo a empatia. Nikto nebude mať rád posádku, ktorá nie je nápomocná ostatným v núdzi je hlučná dlho do noci, nerešpektujúca pravidlá a nariadenia (aj v prístave) a inak sa vymykajúca miestnym zvyklostiam  
  • námorníci na menších lodiach (nemotorových) sa väčšinou zdravia „Ahoj“, alebo na väčších zdvihnutou rukou. Platí, že vždy sa zdravia len kapitáni, nie posádky. To, že sa úprimne tešiaca sa posádky pozdraví inej lodi kývaním nie je prehrešok, ale pekné gesto. Gesto pochádza z minulosti, kedy znamenalo, žena lodi je všetko v poriadku na rozdiel od gesta, kedy mávate oboma rukami, čo je prosba o pomoc. 
  • existujú ešte aj ďalšie pravidlá, ohľadom vlajok, vstupov na iné plavidla napr. pri bočnom viazaní a pod., ktoré majú malý súvis s naším prenájmom člnov a preto ich tu neuvádzame. 

 

 

Cenník prenájmu člnov

Prenajmite si náš čln s motorom, ktorý môžete riadiť bez príslušných oprávnení úplne sami, pričom riadenie zvládne úplne každý. Plavte sa po celom Vodnom diele, je len na vás kde sa vyberiete. Bezkonkurenčné ceny vrátane paliva a záchranných viest. Zaži deň, na ktorý sa nezabúda. Staň sa kapitánom na svojej vlastnej lodi.   

 

Na začiatku a konci sezóny, teda v mesiacoch máj až september nemusia byť v ponuke všetky typy lodí. V prípade chladnejšieho, ufúkaneho alebo nestabilného počasia sa lode nemusia požičiavať vôbec. Informujte sa buď osobne v našom prístavisku SFBoats.sk, alebo cez hotline na tel.číslach 0905 846 5678, 0908 219 926.

 

 

Čln ŠTANDARD

3,5 m dlhý nafukovací čln s hliníkovou podlahou pre max. 5 osôb (max. 490kg spolu, max 100kg osoba) 

35€/1h

50€/2h

70€/4h

Čln ŠTANDARD +

3,7 m dlhý nafukovací čln s hliníkovou podlahou pre max. 5+1 osôb (max. 590kg spolu, max 100kg osoba) 

45€/1h

60€/2h

80€/4h

EXCLUSIVE

4,5 m dlhá VIP motorová laminatová loď pre max. 5 osôb (max. 500kg spolu, max 120kg osoba) 

60€/1h

70€/2h

90€/4h

Ceny sú za celú loď vrátane ceny paliva, záchranných viest, bez ďalších príplatkov. 


Viac informácii o plavidlách

Čln ŠTANDARD

Veľkosť člnu                 Max. počet osôb                  Max. váha jednej osoby                 

3,5 m

 

 

Možnosti rezervácie člnu

Vzhľadom na to, že máme obmedzený počet člnov, ich obsadenosť a vyťaženosť je vhodné si overiť vopred, prípadne si čln dopredu zarezervovať.

Ak sú teplé dni počas sezóny, je dobré zavolať minimálne deň vopred, najlepšie 2 dni vopred. V tieto dni môže byť ponuka termínov už dosť obmedzená. 

Čln je možné rezervovať buď osobne v našom prístavisku SFBoats.sk, alebo na tel. číslach 0905 846 567, 0908 219 926

 Upozorňujeme, že sú časy, keď nám naraz volá väčšie množstvo ľudí a nie sme schopní vašu požiadavku vybaviť. Ak vám nezavoláme späť do cca 30min. prosíme opätovne zavolať. 

Rezervácia je štandardne bezplatná. Prosíme však pristupujte k tejto výhode s rešpektom a nerezervujte si čln zbytočne, ak nemáte istotu, že určite prídete. Ak by sa niečo zmenilo, prosím zavolajte čím skôr a zrušte termín. Je mnoho rodín, partií, ktoré sú v poradí na požičanie si člnu. 

V prípade, že ste sa rozhodli od nás požičať čln alebo loď, dôrazne odporúčame prečítať si minimálne tieto body uvedené vyššie:

  • Pred nástupom na loď
  • Kto môže riadiť loď
  • Obmedzenia zákazy a prípadné pokuty

 
Rezervácia mimo hlavnú sezónu (okrem mesiacov júl a august):

– mimo hlavnej sezóny v menej exponované dni (okrem víkendov) je možné požičať čln alebo loď aj v iných časoch. Je nutné si ich objednať telefonicky na tel. číslach 0905 846 567 alebo 0908 219 926
– mimo hlavnej sezóny v mesiacoch apríl/máj zavolajte ideálne deň vopred – nemusíme mať ešte člny a loď pripravenú. Na základe predbežného záujmu plavidlá pripravíme.


Rezervácia na dlhší čas, alebo rezervácia viacerých plavidiel:

– Člny Štandard a Štandard + sa automaticky rezervuje na 1 hodinu. Ak chcete rezervovať plavidlo na dlhší čas je potrebné nás na to upozorniť. Ak chcete rezervovať niektoré plavidlo na 4 hodiny tu už budeme požadovať zálohu vo výške 50% z ceny, čím sa stane vaša rezervácia platnou. 
– Pokiaľ si chcete rezervovať viac lodí, platí to isté – záloha 50% z ceny. Nie je možné rezervovať rôzne typy plavidiel a vyplávať v rovnakom čase. Plavidlá vždy vyplávajú podľa času rezervácie (má to svoje dôvody). Dá sa rezervovať (pokiaľ je voľné) jeden čln Štandard a jeden čln Štandard +.

 

Príchod:

príďte radšej skôr ako neskôr, pretože ak budete meškať, nemôžeme zaručiť, že vám budeme vedieť plavidlo ešte požičať, alebo kvôli neskorším rezerváciám budeme musieť dĺžku vašej plavby skrátiť. Ideálne je prísť o 10-15 minút pred rezervovaným časom.

doneste si so sebou Občiansky preukaz, alebo pas a min. jeden nabitý mobilný telefón – telefón je potrebný pre prípad poruchy na lodi a podobne, aby ste sa vedeli s nami spojiť. 

ak budete meškať viac ako 15 minút oproti času rezervácie a neinformujete nás o tom telefonicky, vyhradzujeme si právo vaše rezervované plavidlo požičať inému záujemcovi. 

 

 Doplňujúce informácie:

Je dôležité uvedomiť si, že rezervované časy sú presne definované preto, aby sa striedali príchody a odchody plavidiel tak, aby sa zabezpečilo, že budeme schopní každému pomôcť s pristávaním a že nedôjde ku zbytočným kolíziám z dôvodu, že lode naraz prichádzajú a odchádzajú vo väčších počtoch. Taktiež musíme prihliadať na to, že na zaškolenie a odovzdávanie plavidiel máme vyhradený nejaký čas a taktiež máme určený čas aj na čistenie plavidiel medzi požičaním. To zabezpečuje, že sme schopní službu poskytovať vo väčšej kvalite. Celý tento systém funguje len ak sa časy dodržujú. To je teda dôvodom na to, prečo niekedy nemôžeme plavidlo požičať v inom čase, napr. o 15 ž 30min. skôr. Ak je to možné, snažíme sa vám vyjsť v ústrety, ale situáciu vždy vyhodnocujeme na základe aktuálneho stavu.